tompasfiske.blogg.se

En glad amatör med en osund besatthet av fiske. Ska försöka förmedla känslan av fisketurer där allt stämmer såväl som de där som försvinner i glömska. Kanske bjuda på ett och annat tips också. Härjar främst i Umeå med omnejd och fiskar mestadels efter Abborre och Gädda, ibland Gös, ibland nåt helt annat. Fiskar oftast med rätt enkla medel då min undersköterskelön än så länge inte medger köp av egen båt eller ekolod. Elmotor och hyr/lånebåtar är min melodi. Tips på hur jag kan få ut mer av mina timmar vid vattnet mottages tacksamt i kommentarsfälten. Hej.

Nytt årsbästa räddade turen!

Publicerad 2015-08-05 08:51:22 i Allmänt,

Igår blev det en heldag på Tavelsjön. Växlande molnighet, enligt smhi:s prognos ett stabilt lufttryck på 1019 hektopascal och vind från syd, mestadels rätt rejäl sådan som avtog framåt quällschqwist'n. Vind från syd är tacksamt på Tavelsjön. Dels innebär det att jag som regel har medvind under transportsträckorna till de intressanta fiskeplatserna eftersom Stures(båtuthyrarn)brygga ligger vid sydsidan. Dels innebär det pålandsvind mot Tarmgrundets(en friliggande grynna där den från ytan synliga delen är c:a 50m i diameter)sydsida som i regel är ett bra ställe att fiska Abborre vid. Transportsträckan ägnades åt lite bonntrolling, först med wobbler, som inte gav nåt hugg. Sen testade jag att trolla en drop-shot tacklad liten shadjigg. Lite problematiskt dock eftersom mina tyngsta drop-shot sänken väger 35 gram. Det innebär helt enkelt svårigheter att hålla bottenkontakt på djupa vatten även på elmotorns lägsta växel. Medvinden underlättade inte heller. Det blev i alla fall ett hugg från en liten Abborre som krokade av sig själv när den kom upp till ytan.
 
Sen var det bara att ankra vid Tarmgrundets sydsida och nöta på. Där var det trögfiskat, glest nanting mellan huggen. Men sen strax före 17 tiden så kom turens tredje eller fjärde hugg på en grön Viblure(s.k lipless crankbait, fritt översatt skedlöst vevbete, 6cm, 12 gram, bra att kasta långt med). Det draget är som regel en småfiskmagnet utan dess like. Vill man ta reda på om det finns huggvillig fisk i området så är det ett bra verktyg. Även om den tidigare gett mig Abborrar upp till 8 hekto och gädda upp till 3-3,5kg så tycks det inte finnas nån nedre gräns för hur små Abborrar som kan hugga på den. Nåväl, åter till hugget; jag känner på en gång att det är en något större fisk och som vanligt kommer frågan "Gädda eller Abborre?". Jag har trots mitt intensiva fiskande de senaste åren fortfarande ibland svårt att känna skillnad mellan liten Gädda och stor Abborre. En hoppas ju alltid att en fisk som känns så ska va abbarn. För då är det en rätt stor abbar, men är det en Gädda så är den liten. När den närmade sig ytan visade det sig vara en Abborre. En riktigt jävla grann Abborre. Jag utbrister "Oj,oj,oj!", håvar, krokar av, väger, fotograferar, släpper tillbaka. Såhär ser den ut;
1270 gram, så det blev nytt årsbästa, med 40 grams marginal. Och nytt Tavelsjöbästa, med 470 grams marginal.
 
Efter det fortsatte det trögt, gleeeeest mellan huggen och bara småttingar som ville vara med och leka. Konstigt nog inte ett enda gäddhugg. I vanliga fall brukar man få en och annan smågädda när man fiskar beten som storleksmässigt är att betrakta som abborrbeten vid Tarmgrundet, men inte denna dag.
 
Efter solnedgången började jag trolla mig tillbaka till bryggan och 100-200m söder om Granön kom en gädda kring 1,5kg upp. Årets första gädda på den sträckan, som tidigare år nästan alltid brukar ge ett eller ett par gäddhugg på hemvägen. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela