tompasfiske.blogg.se

En glad amatör med en osund besatthet av fiske. Ska försöka förmedla känslan av fisketurer där allt stämmer såväl som de där som försvinner i glömska. Kanske bjuda på ett och annat tips också. Härjar främst i Umeå med omnejd och fiskar mestadels efter Abborre och Gädda, ibland Gös, ibland nåt helt annat. Fiskar oftast med rätt enkla medel då min undersköterskelön än så länge inte medger köp av egen båt eller ekolod. Elmotor och hyr/lånebåtar är min melodi. Tips på hur jag kan få ut mer av mina timmar vid vattnet mottages tacksamt i kommentarsfälten. Hej.

Fiskeåret 2015

Publicerad 2015-12-31 10:32:46 i Allmänt,

Såhär när året börjar närma sig sitt slut så ska det ju såklart presenteras en årsredovisning, annars får jag myndigheterna på hals'n.
 
Året inleddes med två pimpelturer med Per med några veckors mellanrum, en i minusgrader, en i plusgrader. Jag blev helt klart inte såld på isfiskeprylen. Fiske ska ske från båt. Sen kom havsfisket i Norge i månadsskiftet mars/april som ur fiskehändseende nog var den sämsta av de sju veckoturer jag hittills gett mig på. Tio torskar på fem dagars fiske, varav tre var stora nog att sätta filékniven i, men inte med nån stor marginal. Nu ser jag fram emot 2016 års vårfiske te havs i grannlandet.
 
Hemmaplansfisket har vid närmare eftertanke varit helt ok. Inga nya personbästa, men årsbästa på Abborre på 1,27 och Gädda på 6,5. Men, det går väl inte att räkna med nya personbästa varje år. Har även börjat med att detaljerat(datum,tid på dygnet, plats, bete, metod, väder, månfas)bokföra alla Abborrar över kilot och alla gäddor över fem kilo, just for the hell of it, och kanske för att se om det går att se nåt mönster om 10-20 år. Det bokföringen visar än så länge är att fem av nio 1kg+ Abborrar togs i år, och att fem av elva 5kg+ gäddor togs i år. Fyra av dessa på rätt stora beten inom kanske 150-200m radie på vad som tycks vara ett bra gäddställe i Nydalasjön. Vid närmare studie av bokföringen visar det sig att av mina elva 5kg+ gäddor så har åtta av dom tagits i den delen av Nydalasjön.
 
Sensommar och höstfisket efter gädda var på det stora hela taget kul. Haspelutrustningen byttes ut mot multiutrustning och snittstorleken på de beten som användes ökade avsevärt, och det är nog inte helt orimligt att det är en av orsakerna till att gäddor under 3kg i Nydalasjön blev väldigt sällsynta från sista halvan av augusti och framåt.
 
Kring slutet av september och framåt var det flötestrolling som var den metod jag begagnade mig av för gäddfiske i Nydalasjön(vilket var det enda fiske jag ägnade mig åt fram till säsongens slut). Tänker inte gå in på några detaljer angående metoden men det slutar med att en fryst fisk(i mitt fall blev det stora Mörtar samt Makrillar)med krokar puttrar fram i sakta mak på lagom djup efter båten. Metoden funkar, så mycket kan jag säga. Tror jag även tagit rekord i "fisk sent på året", gädda i slutet av oktober. Har även tagit rekord i "fiska sent på året", årets sista fisketur gick av stapeln i början av november, dock utan hugg.  
 
Häpp, häpp. 2016 hoppas jag ska ge nytt personbästa på gädda och att havsfiske i Norge på sommaren blir av(har varken funkat 2014 eller 2015 av logistikskäl). Sommarfisket i Norge är lite roligare än vårfisket; varmare, senare solnedgånger och fler olika arter som är på g.
 
 
  5,8kg's gädda som behagade hugga den 19/8 vid gäddstället, Nydalasjön.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela