tompasfiske.blogg.se

En glad amatör med en osund besatthet av fiske. Ska försöka förmedla känslan av fisketurer där allt stämmer såväl som de där som försvinner i glömska. Kanske bjuda på ett och annat tips också. Härjar främst i Umeå med omnejd och fiskar mestadels efter Abborre och Gädda, ibland Gös, ibland nåt helt annat. Fiskar oftast med rätt enkla medel då min undersköterskelön än så länge inte medger köp av egen båt eller ekolod. Elmotor och hyr/lånebåtar är min melodi. Tips på hur jag kan få ut mer av mina timmar vid vattnet mottages tacksamt i kommentarsfälten. Hej.

Det spektakulära håller sig borta

Publicerad 2015-07-20 14:11:32 i Allmänt,

Var ett tag sen det blev nåt skrivet. Men, den senaste tidens fiske kan sammanfattas som ospektakulärt. Fiskade från båt i Täftsjön där brorsan har stuga. Smågädda och småabborre var vad som behagade hugga. Sen har det blivit ett helt ok kvällspass i Täfteå där jag gick lös med Drop-shot rigg. Fick en abborre kring fyra-fem på första kastet och kort därefter en liten rackare, och vad som kan vara året minsta gädda, c:a 20-25cm kort. Lite senare blev det ett missat abborrhugg väldigt nära bryggan och sen kom ett ett rejält hugg; Gädda kring 2,5-3kg kan minsann hugga på små jiggar dom också. Och med UL utrustning så får man faktiskt användning för slirbromsen trots att en i den storleken är en i allra högsta grad ospektakulär fisk.
 
Sen har jag hunnit med ett bompass i Täfteå med Frank och ett bompass vid hamnen i Ström. Där gav jag upp efter en å en halv timme ungefär efter att ha blivit av med tacklet två gånger och inte minsta tillstymmelse till liv under ytan.
 
Sen blev det en båttur på Tavelsjön i Fredags. Bonntrollingen på transportsträckorna gav inte ett jota, inte ens en ospektakulär gädda. Men, så fort jag ankrade vid Tarmgrundet började det hända grejer, om än ospektakulära. Abbarn var på hugget.....i alla fall de små exemplaren. Krokade av sju totalt innan jag började jobba mig tillbaka mot Stures(tjommen jag hyr båt av)brygga. Alla som kom upp var när jag fiskade med liten wobbler eller Viblure(ett sk. Lipless Crankbait, fritt översatt skedlöst vevbete). Fick gott om hugg/nafs när jag fiskade med jigg på olika sätt(vanlig jiggskalle, drop-shot och texas rigg), varav en kan ha varit ett något större exemplar.....eller en gädda, men ingen ville fastna. Sen blev det ett litet stopp på Granöns lovartsida(dvs den norra sidan)och lyckades få upp en trehektos abbar på lite djupare vatten med Viblure. Sen bonntrolling mellan Granön och bryggan men inte ett liv. Det lustiga är att förra året, då det blev en hel del turer på Tavelsjön, så brukade det alltid bli minst ett gäddhugg på trolling mellan Granön och bryggan på hemvägen, har inte hänt en gång i år.
 
Nåväl, denna vecka bär det iväg till Hoting av alla ställen. För er som inte vet så ligger Hoting i Strömsunds kommun, Jämtland, c:a 23 mil från Umeå. Varför ska jag då till Hoting kan man fråga sig. Jo, därför att det av någon anledning verkar som att det ska finnas abborrar i griskultingstorlek i Hotingsjön. Har sett rapporter om 2,86kg, 2,63kg(56cm lång, tydligen sveriges längsta abborre)i "modern tid"(fem år tillbaka eller senare)och säkerligen har det tagits fler över 2kg där. Kort sagt; det verkar inte vara orimligt att just Hotingsjön är ett vettigt ställe om ambitionen är att bättra på pb:t. Där blir det intensivt fiske(och utifrån nuvarande smhi prognos intensivt regnande emellanåt)från hyrbåt efter abbarn i dagarna tre. Åker dit med en vilt främmande snubbe som heter Per. Jag skrev helt enkelt en kontaktannons för fisketuren på fiskesnack.com och en sörlänning som hälsar på släkt i Kåge nappade. Hoppas att han inte är en yxviftande, mordlysten galning. Men, utifrån mailkorrespondens och ett telefonsamtal verkar han vara en rätt rimlig typ. Såvida han inte bara är en yxviftande, mordlysten galning vars taktik går ut på att ge intrycket av att vara en rimlig typ. Nåja, nåt ska man dö av, förr eller senare. Sen, rent statistiskt så är ju de allra flesta inte blodtörstiga mördare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela