tompasfiske.blogg.se

En glad amatör med en osund besatthet av fiske. Ska försöka förmedla känslan av fisketurer där allt stämmer såväl som de där som försvinner i glömska. Kanske bjuda på ett och annat tips också. Härjar främst i Umeå med omnejd och fiskar mestadels efter Abborre och Gädda, ibland Gös, ibland nåt helt annat. Fiskar oftast med rätt enkla medel då min undersköterskelön än så länge inte medger köp av egen båt eller ekolod. Elmotor och hyr/lånebåtar är min melodi. Tips på hur jag kan få ut mer av mina timmar vid vattnet mottages tacksamt i kommentarsfälten. Hej.

Skitfiske!

Publicerad 2015-07-02 15:35:09 i Allmänt,

Så mycket för att högtryck ska vara bra vid abbarfiskning!
 
Nåväl, igår blev det en kvällstur i Nydalasjön(sjön som gett mig mina två största Abborrar) med n'Johan. Började med att trolla oss till två kastlängder från fiskebryggan vid kärleksviken där vi jiggade lite utan resultat. Efter ett tag lyfte vi ankaret och trollade vidare i vindriktningen, mot Dödmanholmen. Min 20cm Swim Whizz wobbler hade inte varit i vattnet länge förrän ett angenämt gäddhugg kom. En med Nydalasjömått mätt anständig Gädda kom upp i båten en sväng. Uppskattar vikten till över 3 men under 5.
 
Sen körde vi lite ankrat fiske vid Dödmanholmens lovartsida med jigg, Viblure och småwobbler. Varsin pluttabbar fick vi att hugga och jag hade nåt pet som inte ville fastna på Drop-shot. Vi blev less och drog en till trollingtur över samma ställe där gäddhugget kom tidigare, fast i motsatt riktning, dock utan hugg denna gång. Sen lite ankrat fiske vid vassar på båda sidorna av sjön. Med skralt resultat. Frustrationen över att Drop-shot jiggandet, som funkat bra i Tavelsjön, och som jag är nyförälskad i, inte funkade nu var inte att leka med. Mot slutet av kvällen fick Johan en Mört och några Abborrar på phlugphiske, jag kämpade på med mina Drop-shot riggar - förgäves. Den totala förnedringen kom när jag i ren desperation hedde på en liten Vibrax-spinnare och faktiskt fick ett hugg av en ospektakulär Abborre. Det var det sista spörycket jag fick känna på den kvällen.
 
Banan i båten? Nej, det glömdes bort. Så då får det bli banan de kommande två båtfisketurerna som kömp'nsasjon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela