tompasfiske.blogg.se

En glad amatör med en osund besatthet av fiske. Ska försöka förmedla känslan av fisketurer där allt stämmer såväl som de där som försvinner i glömska. Kanske bjuda på ett och annat tips också. Härjar främst i Umeå med omnejd och fiskar mestadels efter Abborre och Gädda, ibland Gös, ibland nåt helt annat. Fiskar oftast med rätt enkla medel då min undersköterskelön än så länge inte medger köp av egen båt eller ekolod. Elmotor och hyr/lånebåtar är min melodi. Tips på hur jag kan få ut mer av mina timmar vid vattnet mottages tacksamt i kommentarsfälten. Hej.

Biten av jiggjävuln, bananprojektet och en bäver.

Publicerad 2015-06-28 16:28:32 i Allmänt,

Blev en tur till Tavelsjön i Tidags med Frank(han heter så för han uttrycker sig frankt). Mestadels klart och snäll vind från syd. Efter en stund visar det sig att Frank i sin massäck har med sig.....en banan! Som jag skrivit tidigare hade jag tänkt att se om "bananer i båten ger dåligt fiske"-vidskepelsen har nån sanning i sig( http://tompasfiske.blogg.se/2015/february/isfiske-och-ett-korstag-mot-vidskepelseyes-i-will-have-bananas.html ). Så det var tur att Frank hade med sig en sån av en slump.
 
Vi kan ta en sammanfattning;
Tomas tre-fyra gäddor(största på kanske 2,5-3kg)och tre-fyra abborrar(två små, en fyrahektos och en sjuhektos).
Frank en gädda(2,25kg, nytt pb!)c:a fem-sex abborrar(varav en fyrahektos och en på 0,77kg, nytt pb!).
Frank med nytt pb på gädda. Som alla kan se så behöver han lära sig gälgreppet.
 
I gäddavseende något sämre än vad sjön brukar leverera vad gäller antal, men inte storlek. I abborravseende helt ok vad gäller storlek och ganska representativt vad gäller antal. Det enda vi kan säga säkert är att bananen i båten inte hindrade oss från att få fisk, hur den nu skulle kunna göra det - det är ju trots allt bara en banan, varken mer eller mindre.
 
För övrigt blev jag biten av jiggjävuln. För er som inte vet; jigg är vad ett gummibete som sätts på en krok med tyngd längst fram kallas. Det finns ohemult många varianter på beten och sätt att fiska, men det vanliga är att man ska försöka få betet att studsa fram på botten. Det är nåt jag bara pysslat med sporadiskt tidigare, med ett hugg från en ospektakulär gädda som enda resultat.
 
Nåväl, det blev en hel del jiggat på fisketuren. Det började med att jag fick två gäddor(en på 2,5-3kg och en liten rackare)på en 8cm shadjigg. Senare blev det lite abborrhugg. Riktigt roligt, men få som satt. Av totalt fem-sex hugg(som jag antar var från abborre)var det två som följde med upp, de lite större(fyra respektive sju hekto). Beror mest troligt på att kroken sitter liksom i mitten av betet(så att om en fisk bara får in jiggens stjärt i munnen så fastna'n int), och att krokgapet är lite för stort för de minsta abborrkäftarna.
 
 
Detta räckte i alla fall för att ge mig rejält blodad tand vad metoden och verktyget anbelangar.
 
I fredags morse blev det en tur till Täfteå igen. Inget resultat att tala om. Pluttgädda på färsk stäm, stäm och mört på flötmetad mask, tre-fyra missade hugg(förmodligen abborre)på jigg. Som kompensation så var det 1st Bäver som simmade förbi;
 
 
Imorgon blir det fiske från båt, utan banan, i Tavelsjön, med Per, från eftermiddag till sen kväll. Arsenalen av lämpliga abborrjiggar har fyllts på rejält de senaste dagarna. Hej.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela