tompasfiske.blogg.se

En glad amatör med en osund besatthet av fiske. Ska försöka förmedla känslan av fisketurer där allt stämmer såväl som de där som försvinner i glömska. Kanske bjuda på ett och annat tips också. Härjar främst i Umeå med omnejd och fiskar mestadels efter Abborre och Gädda, ibland Gös, ibland nåt helt annat. Fiskar oftast med rätt enkla medel då min undersköterskelön än så länge inte medger köp av egen båt eller ekolod. Elmotor och hyr/lånebåtar är min melodi. Tips på hur jag kan få ut mer av mina timmar vid vattnet mottages tacksamt i kommentarsfälten. Hej.

Det ballar ur!

Publicerad 2015-06-14 09:48:38 i Allmänt,

Med tanke på fredagmorgonens orimliga Abbarkvartett så gick det inte annat än att känna sig tvungen att återvända till brottsplatsen igår kväll. Det är alltid spännande när man börjar närma sig favoritbryggan, huruvida den är upptagen eller ej märks c:a 2 sekunders körtid efter att man först ser den. Men jaddå, det var ledigt där!
 
Började med att kasta ut ett bottenmete med fryst Abborre för att se om gäddern var med i matchen. Det visade sig att de inte var det. Noll gäddkontakter på hela kvällen. Den frysta Abbarn byttes snabbt ut mot nydråpad Mört som det fanns god tillgång på. Ej heller det ledde till något gäddumgänge.
 
Men, just nu var det ju inte i första hand Gädda som lockade dit mig, utan minnet av Abborrarna från morgonen dagen innan.
 
Det dröjde inte länge förrän den första Abborren kom. En bottenmetad mörtstjärt var precis vad en på 0,84kilogram var sugen på. Sen tog jag en lite större del av mörtbak och kastade ut och några minuter senare var en på 1,03 avkrokad, fotad, vägd, avskedsspussad och återutsatt.
 
 
Knappa timmen efter det kom en på 0,94 upp och drygt en timme efter det en på 0,91. Sen hade traktens lite större Abborrar ätit klart, huggen uteblev och jag packade ihop och drog hem.
 
Sammanfattning och siffror om helgens två fiskepass; 8 Abborrar, inom viktintervallet 0,84-1,23kg, med en sammanlagd vikt på 8,1kg, vilket ger en snittvikt på 1012,5gram. Två fiskepass som gett mig fyra av mina totalt åtta 1kg+ Abborrar sen 2010 när först'n köm.....så får det egentligen inte gå till!
 
Men den intressanta frågan är; vad i hela friden är det som gör att så många större Abborrar finns där? Min gissning är den goda tillgången på Stäm. För att Stäm är en fräsig fiskart med ett fräsigt namn.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela