tompasfiske.blogg.se

En glad amatör med en osund besatthet av fiske. Ska försöka förmedla känslan av fisketurer där allt stämmer såväl som de där som försvinner i glömska. Kanske bjuda på ett och annat tips också. Härjar främst i Umeå med omnejd och fiskar mestadels efter Abborre och Gädda, ibland Gös, ibland nåt helt annat. Fiskar oftast med rätt enkla medel då min undersköterskelön än så länge inte medger köp av egen båt eller ekolod. Elmotor och hyr/lånebåtar är min melodi. Tips på hur jag kan få ut mer av mina timmar vid vattnet mottages tacksamt i kommentarsfälten. Hej.

Resumé

Publicerad 2015-06-12 13:18:00 i Allmänt,

Var ett tag sen jag skrev nåt sen sist. Det har inte att göra med att jag har gett fan i att fiska, utan att jag har varit för slö för att skriva.
 
Fisket i Norge i månadsskiftet Mars/April var inte mycket att hurra för i fiskväg. Relativt glest mellan huggen och liten snittstorlek på Torsken. Tror jag fick totalt, på fem dagars fiske, tio Torskar, varav tre var "stora" nog att ta som filéfiskar.... Men det var fint väder, begränsade mängder nederbörd och inte mycket till blåst. Hade jag fått välja hade jag dock tagit skitväder och kanonfiske, istället för tvärtom, som det blev. Nåväl, påväg till Lyngsnes passade jag på att vara vrång i Grong;
 
 
Nåväl, nån gång kring slutet av April så gjorde jag årets första trevande försök till fiske på "hemmaplan". Närmare bestämt ett gammalt favoritställe, småbåtshamnen i Täfteå. Har mest kört bottenmete med fryst fisk(mestadels Mört och Strömming)och lite sporadiskt spinnfiske. Kring mitten av Maj nån gång kom så årets första gäddor, inga monster men fina representativa Täfteågäddor från c:a 2-4kg, vilket är betydligt större än representativa Tavelsjögäddor. 
 
Sen blev det en tur tillsammans med Malin i Täftsjön i Ö-vik där brorsan har sommarstuga, och båt. Glest NANTING mellan huggen, dock så lyckades Malin få en rackare som med håvnät vägde c:a 7,5-7,6kg, nettovikt således strax under. Såhär såg den ut;
 
Obs! Det är inte skäggschajasen på bilden som fick gäddan, men skäggschajasen håller i den för att fångstkvinnan ännu inte lärt sig gälgreppet.
 
Sen blev det ett uppehåll på nästan två veckor pga hushållsarbete och utrikessemester på Majårka. På Majårka blev det inget fiske. Jag fick hålla till godo med att äta fisk. Och se fisk. Dels stim av Tjockläppad Multe vid stranden och dels ofantliga mängder exotiska arter på Palma Aquarium. såhär kunde dom se ut;
 
 
Sen vid hemkomsten så kliade det i fisketarmen och det har blivit en del turer till Täfteå den senaste veckan. Ett årsbästa på gädda, c:a 6,5kg, togs i onsdags morse. Relativt liten bottenmetad fryst mört gjorde susen.
 
Fisket denna dags morgon tar vi i ett blogginlägg för sig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela