tompasfiske.blogg.se

En glad amatör med en osund besatthet av fiske. Ska försöka förmedla känslan av fisketurer där allt stämmer såväl som de där som försvinner i glömska. Kanske bjuda på ett och annat tips också. Härjar främst i Umeå med omnejd och fiskar mestadels efter Abborre och Gädda, ibland Gös, ibland nåt helt annat. Fiskar oftast med rätt enkla medel då min undersköterskelön än så länge inte medger köp av egen båt eller ekolod. Elmotor och hyr/lånebåtar är min melodi. Tips på hur jag kan få ut mer av mina timmar vid vattnet mottages tacksamt i kommentarsfälten. Hej.

Trotsa morgontröttheten? Ja, ibland är det värt det!

Publicerad 2015-06-12 14:26:55 i Allmänt,

Trots att jag är en morgontrött fan så händer det ibland att jag ställer väckarn okristiligt tidigt(som idag, 05:45). Varför?
 
För att ibland står annat på verksamhetsschemat för kvällen, så då får man ta fisket på tidig morgon istället. Och som regel hugger det bättre på morgonen än mitt på blanka dan.
 
Idag behövde jag definitivt inte ångra att jag hasade mig ur bingen i arla morgonstund.
 
Planen var fiske vid favoritbryggan i Täfteå. Tog med det vanliga; grejer för spinnfiske, flötmete med mask, bottenmete med fisk och mask. Det började ganska bra med fyra gäddkontakter från ungefär kl7 till strax efter 8 på bottenmetad fryst fisk. Tre fick jag kroka av(2-3kg's fiskar) och en krokade av sig själv i tidigt skede. Sen körde jag lite flötmete med mask och fick ett par mörtar som avlivades och användes som bete. Ena skar jag loss en bit av för att se om det skulle gå att få nån lite större abborre på bottenmete med UL-utrustningen(för er som ej känner till det så är UL="Ultralätt" spö och mycket liten rulle, framförallt avsett för spinnfiske med lättare drag, upp till c:a 10-12gram. Dessutom är det grymt kul att drilla fisk på. Det behövs inget stort för att det ska rycka bra i spöt.). Så kom hugget strax efter halv tio; slirbromsen(som ställdes in så lätt att fisken kan simma iväg med betet utan att känna nåt större motstånd)började knarra och linan drogs ut, det var helt klart nåt som hade fattat tycke för mörtbiten, så jag öppnade bygeln, drog åt slirbromsen några varv, stängde bygeln, började veva och hoppades på det bästa. 
 
Jodå, nåt levande var det allt i andra änden av linan. Men vad känns det som? Kan det vara en stor Abborre eller en lite mindre Gädda? Ibland kan de kännas väldigt lika varann i drillningen. Efter några varv med veven så fick jag syn på den lille gynnaren; en Abborre av något större modell. Mr.Detärfelattvisakänslor gav rentav ifrån sig ett litet glädjerop! Håvning, avkrokning, fotografering och slutligen vägning som visade 0,94kg. Sen en avskedsspuss och tillbaks i plurret.
 
Sen hedde jag på en ny mörtbit och kastade ut igen. Åsså fortsatte jag meta med mask och fick.....Stäm! För er som inte vet så är Stäm en mörtliknande fisk;ser ut "ungefär" som en mört, men har gula istället för röda ögon och är slankare och som regel mindre. Ett par stycken blev det. Då ställde jag mig frågan; Bottenmete med nydräpt Stäm på typ 12-13cm, kan det va nåt för storabbarn? Sedan tog jag reda på vad svaret var - det var Ja!
 
Inom kort var det nåt på stämmen som visade sig vara en Abborre på 1,15kg. Sen fick jag en på 1,06. Sen fick jag en på 1,23. Nånstans mellan morgonens andra och tredje Abbarr tändes ett hopp om att kanske, bara kanske, så är detta dagen då jag får nytt personbästa(dvs en på mer än 1,61kg)på Abbarn. Men efter den fjärde Abborren, som högg strax efter 11, så blev det dött. Men, tre Abborrar över kilot på lite mer än en timme är då inget jag varit med om förr. Har inte ens varit med om att få mer än en på över kilot under samma år. 2014 blev det noll Abborrar över kilot, då var årsbästa 0,98. Idag fick jag rejäl kompensation.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela