tompasfiske.blogg.se

En glad amatör med en osund besatthet av fiske. Ska försöka förmedla känslan av fisketurer där allt stämmer såväl som de där som försvinner i glömska. Kanske bjuda på ett och annat tips också. Härjar främst i Umeå med omnejd och fiskar mestadels efter Abborre och Gädda, ibland Gös, ibland nåt helt annat. Fiskar oftast med rätt enkla medel då min undersköterskelön än så länge inte medger köp av egen båt eller ekolod. Elmotor och hyr/lånebåtar är min melodi. Tips på hur jag kan få ut mer av mina timmar vid vattnet mottages tacksamt i kommentarsfälten. Hej.

Morgonstund har största abbarn sen 2013 i mund!

Publicerad 2016-07-16 17:05:26 i Allmänt,

Sen sist har det hänt en del. Fisketurerna har varit ömsom vin ömsom vatten, såsom fiskelivet brukar vara. Vädret har stundtals varit knepigt med varken riktigt bra abborväder och inte heller riktigt bra gäddväder, men det funkar ju faktiskt inte att ge fan i att fiska på grund av sådana små petitesser. Det efterlängtade abborrfisket har varit svårt fram till nyligen. Årets första kilosabborre behagade förära mig ett besök på morgonen den första Juli. Platsen och metoden var Täfteå respektive bottenmete med färsk småfisk. Det var för övrigt ett förhållandevis intressant fiskepass som även bjöd på tre abborrar mellan 0,5-0,8kg. Wobbler på 12cm är ibland ett alldeles utmärkt bete för lite större abborrar. Även gäddorna var i gasen den morgonen, det blev fem i synnerligen varierande storlek; från nåt enstaka hekto upp till c:a 6,5kg.
 
Har även införskaffat ett begagnat ekolod av enklare modell(Lowrance X-4)för några spottstyvrar. Lite fix och don och borrande och skruvande så gjordes det mobilt så att det lätt kan flyttas från båt till båt vilket är en förutsättning för en tjomme som fiskar från hyrda och lånade båtar. Lodet är väl inget man kan använda till pelagiskt prickskytte efter Gös, dock ett bra verktyg för att få en uppfattning om bottentopografin, vilket kan vara nog så värdefull information.
 
Premiärturen med lodet gjordes i Pengsjön förra helgen och det visade sig att det duger till vad jag tänkte att jag skulle ha ett såpass billigt lod till; få ett hum om bottentopografi och då och då se nåt som eventuellt kan vara fisk. Hoppades på gös men de enda som deltog i matchen var en handfull mindre gäddor och en ospektakulär abborre.
 
Igår morse blev det återigen en såndäringa dag då jag inte behövde ångra att jag klev upp halv sex trots att jag skulle börja jobba kl13. Ibland har man inget annat val när banaliteter som lönearbete omöjliggör kvällsfiske. Huvudorsaken till denna morgons fisketvång var lufftryckets historik och prognos. Det steg från c:a 997 hektopascal(vilket anses som lågt tryck) upp till c:a 1010-1011 hektopascal(vilket anses som ganska normalt lufttryck)på c:a tre dygn. Sedan skulle det enligt prognosen börja sjunka igen. Det finns mer eller mindre sofistikerade teorier om hur lufttrycket påverkar vid abborrfiske, men jag väljer för tillfället att bespara er detaljerna. Att inte ta tillfället i akt och försöka mig på abborrfiske under sådana omständigheter hade utan tvekan fått mig fälld för egenmäktigt tjänstefel mot grov huvudman av en enhällig jury. Jag hade lika tveklöst dömts till lagens strängaste straff; en daglig diet bestående av Filét malignkondylom med brunkolpudding.
 
Valet av plats föll på Täfteå på grund av dess lättillgänglighet och track record vad abborrfiskeframgång anbelangar. Planen var bottenmete med färskfisken med ett spö och spinnfiske med ett annat spö. Att få upp betesfisk var ingen lätt uppgift denna morgon, men efter c:a 20 minuter lyckades jag få upp en mört på c:a 12-13cm och från sjusnåret fick den ligga och invänta hugg. Det visade sig att det skulle bli ett trögt fiskepass. I väntan på att nåt ballt skulle hända på bottenmetet så var det få hugg vid spinnfisket;en miniatyrgädda vid 07:15, en ospektakulär abborre kanske en kvart senare, sen dött. Men kl9 blev det äntligen liv i bottenmetet; några småryck i linan, sen började linan dras ut från lågprofilrullens frikopplade spole. Den spontana gissningen när fiskens beteende fortplantades till spöt i min hand var att det rörde sig om en gädda på max 2kg. Till min förtjusning upptäckte jag när den var närmare att det istället rörde sig om en riktigt grann abborre!
 
C:a 1,6-1,63kg. Osäkerheten består i att den vägdes på analog våg, så visst, det kan ha varit nytt personbästa, men det kan absolut inte bekräftas, därmed betraktar jag fortfarande 1,61kg's abborren från den sista Juli 2013 som mitt personbästa. Att mäta längden föll bort mitt i all entusiasm. Normalt funtat folk kan(och bör) betrakta denna anala sifferexercis som något osunt. Till er vill jag dock ställa följande fråga; Hur hade världen sett ut om till exempel längdhoppsresultat hade stegats istället för mätts? Svaret är såklart "riktigt jävla läskig!".
 
Enligt smhi:s nuvarande prognoser ser det ut som att det inom kort kommer en period med trevligt lufttryck ur abborrfiskehänseende. En sådan period är efterlängtad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela